Herkennen van en omgaan met cliënten met een licht verstandelijke beperking

Een interactieve training voor sociaal professionals over het herkennen en omgaan met jongeren en volwassenen met een licht verstandelijke beperking.

In de (jeugd)hulp- en dienstverlening heb je regelmatig, bewust of onbewust, te maken met iemand die een licht verstandelijke beperking (LVB) heeft. Een licht verstandelijke beperking zie je meestal niet aan de buitenkant. Bij een LVB is er sprake van een lagere intelligentie en een beperking in de conceptuele (lezen, rekenen, schrijven), sociale en praktische vaardigheden.

Hoe ga je als professional om met iemand die een licht verstandelijke beperking heeft? Welke uitdagingen kom je hierin tegen? Hoe kun je op een goede manier aansluiten en welke gesprekstechnieken heb je hiervoor nodig? 

De training

Tijdens deze training leer je door middel van veel interactieve oefeningen over de theorie, benaderingen en het herkennen van een licht verstandelijke beperking en hoe de diagnose vastgesteld wordt. Je onderzoekt je eigen begeleidingsstijl en ontdekt hoe je deze aan kunt passen zodat je beter bij de cliënt kan aansluiten. 

Onderwerpen

Tijdens de training komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Oorzaken en gevolgen van een licht verstandelijke beperking
  • Kenmerken van een licht verstandelijke beperking
  • Hoe een diagnose vastgesteld wordt
  • Bewust inzetten van verschillende gesprekstechnieken 
  • De invloed van de sociaal emotionele ontwikkeling 
  • Het inzetten van de SEO koffer als tool
  • Ontdekken van jouw eigen begeleidingsstijl
  • Inbreng van eigen casuïstiek

Resultaat

Je hebt geleerd hoe je de specifieke behoeften en kenmerken van de doelgroep kunt herkennen en hierop kunt inspelen. Door je aanpak aan te passen aan de doelgroep, kun je effectiever communiceren en beter aansluiten bij hun behoeften. Bovendien heb je kennis opgedaan over de sociaal emotionele ontwikkeling en kun je de SEO koffer inzetten tijdens casuïstiekbesprekingen om inzicht te krijgen in het niveau van je cliënt. Hierop kan je vervolgens als professional je doelstellingen aanpassen. 

Je hebt daarnaast een solide basis voor teambuilding gelegd, waarbij je hebt geleerd over de verschillende begeleidingsstijlen. Je hebt ook inzicht gekregen in de voorkeursstijlen van je collega’s en hoe je van elkaar kunt leren in dit opzicht.

Accreditatie

Na het voltooien van alle verplichte onderdelen van de training ontvangen deelnemers een certificaat.

De training is erkend en geaccrediteerd bij Kiwa voor 12 PE-punten. Accreditatie voor deze training wordt aangevraagd bij Registerplein en SKJ.

€535,00

Vrijgesteld van btw

Datum: op aanvraag
Locatie: nader te bepalen
Studiebelasting: 12 uur
Klassikale bijeenkomsten: twee dagen van 9:30 tot 16:30 uur (12 uur)
Niveau: mbo+ en hbo
Groepsgrootte: 8-12 deelnemers
Incompany en maatwerk: op aanvraag
Accreditatie: Kiwa

In de (jeugd)hulp- en dienstverlening heb je regelmatig, bewust of onbewust, te maken met iemand die een licht verstandelijke beperking (LVB) heeft. Een licht verstandelijke beperking zie je meestal niet aan de buitenkant. Bij een LVB is er sprake van een lagere intelligentie en een beperking in de conceptuele (lezen, rekenen, schrijven), sociale en praktische vaardigheden.

Hoe ga je als professional om met iemand die een licht verstandelijke beperking heeft? Welke uitdagingen kom je hierin tegen? Hoe kun je op een goede manier aansluiten en welke gesprekstechnieken heb je hiervoor nodig? 

De training

Tijdens deze training leer je door middel van veel interactieve oefeningen over de theorie, benaderingen en het herkennen van een licht verstandelijke beperking en hoe de diagnose vastgesteld wordt. Je onderzoekt je eigen begeleidingsstijl en ontdekt hoe je deze aan kunt passen zodat je beter bij de cliënt kan aansluiten. 

Onderwerpen

Tijdens de training komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Oorzaken en gevolgen van een licht verstandelijke beperking
  • Kenmerken van een licht verstandelijke beperking
  • Hoe een diagnose vastgesteld wordt
  • Bewust inzetten van verschillende gesprekstechnieken 
  • De invloed van de sociaal emotionele ontwikkeling 
  • Het inzetten van de SEO koffer als tool
  • Ontdekken van jouw eigen begeleidingsstijl
  • Inbreng van eigen casuïstiek

Resultaat

Je hebt geleerd hoe je de specifieke behoeften en kenmerken van de doelgroep kunt herkennen en hierop kunt inspelen. Door je aanpak aan te passen aan de doelgroep, kun je effectiever communiceren en beter aansluiten bij hun behoeften. Bovendien heb je kennis opgedaan over de sociaal emotionele ontwikkeling en kun je de SEO koffer inzetten tijdens casuïstiekbesprekingen om inzicht te krijgen in het niveau van je cliënt. Hierop kan je vervolgens als professional je doelstellingen aanpassen. 

Je hebt daarnaast een solide basis voor teambuilding gelegd, waarbij je hebt geleerd over de verschillende begeleidingsstijlen. Je hebt ook inzicht gekregen in de voorkeursstijlen van je collega’s en hoe je van elkaar kunt leren in dit opzicht.

Accreditatie

Na het voltooien van alle verplichte onderdelen van de training ontvangen deelnemers een certificaat.

De training is erkend en geaccrediteerd bij Kiwa voor 12 PE-punten. Accreditatie voor deze training wordt aangevraagd bij Registerplein en SKJ.

Meer informatie of advies?

Ben je op zoek naar advies of wil je meer informatie? Of heb je een vraag over de mogelijkheden van incompany en maatwerk?

Stel je vraag aan één van onze specialisten.

Daarom het Sociaal Opleidingsinstituut

Bettina
In ons werkveld zijn er voortdurend veranderingen op het gebied van wet- en regelgeving, daarom moet je up-to-date blijven. Ook veranderen de wetenschappelijke inzichten over het begeleiden van cliënten, daarom moet je je blijven ontwikkelen.
Ricky
De training heeft ons een goed overzicht gegeven van alle voorzieningen die er zijn en waar onze cliënten een beroep op kunnen doen. Er zijn nogal wat regelingen en iedere regeling heeft weer een andere doelgroep en andere criteria. Als je overzicht hebt, kun je hen beter helpen.
Sihem
Ik weet nu beter welke uitkeringen er precies allemaal zijn en wat de criteria zijn om daar een beroep op te kunnen doen. Bijvoorbeeld, wanneer komt iemand in aanmerking voor de WIA? Wat betekent de Participatiewet in de praktijk? Wat is er veranderd en wat betekent dit voor de cliënt?

Ervaringen

Wil je meer weten?

Vul hier je naam en e-mailadres in en je ontvangt van ons meer informatie

Direct inschrijven voor deze training

Op welke naam mag de factuur komen te staan?
Winkelmand 0
Laatst bekeken 0
Bedankt voor de aanvraag

Je kunt de brochure in PDF downloaden via onderstaande knop.

Wil je meer informatie of advies neem dan even contact op met 1 van onze specialisten