Signaleren en bespreken van schulden

Een basistraining schuldhulpverlening voor sociaal professionals

De training 

Armoede en schulden kunnen leiden tot stress, uitzichtloosheid en depressiviteit. Het staat oplossingen voor andere problemen in de weg en veroorzaken ook weer nieuwe problemen. Als sociaal professional is het daardoor belangrijk dat je financiële problemen herkent, de cliënt effectief kan ondersteunen en de weg naar en in de schuldhulpverlening weet te vinden. Tijdens de praktijkgerichte training word je de benodigde basiskennis geboden, ontvang je praktische tools en leer je vaardigheden waarmee je jouw cliënten nog beter kunt ondersteunen.

Onderwerpen

Tijdens de training komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Gevolgen en oorzaken van armoede en schulden
  • Risico’s en signalen van armoede en schulden
  • Bespreken van en ondersteunen bij financiële problemen
  • Bevoegdheden schuldeisers
  • Verwijzen naar en samenwerken met partners binnen de schuldhulpverlening

Trainingsvorm

Deze training wordt aangeboden door middel van blended learning. In de training wordt gebruik gemaakt van een combinatie tussen e-learning en een klassikale bijeenkomst. Dat houdt in dat de theoretische kant van het onderwerp wordt behandeld in een of meerdere e-learnings en de praktijk vooral aan bod komt tijdens de klassikale bijeenkomst aan de hand van casuïstiek, interactieve werkvormen en het bespreken van dilemma’s en knelpunten.

E-learning

Voorafgaand aan de klassikale bijeenkomst volg je voor deze training de volgende e-learning :

  • Armoede en schulden
    • Module 1 Oorzaken en gevolgen
    • Module 2 Schuldeisers
    • Module 3 Financiële voorzieningen

Het volgen van de e-learning voorafgaand aan de klassikale bijeenkomst wordt sterk aanbevolen. Op deze wijze is gegarandeerd dat iedereen met hetzelfde kennisniveau deelneemt aan de klassikale bijeenkomst.

Resultaat

Na het volgen van deze training:

  • Weet je wat armoede en schulden met mensen doet
  • Ken je de bevoegdheden van schuldeisers
  • Ben je in staat het gesprek over financiën met jouw cliënt aan te gaan
  • Ben je in staat jouw cliënt te motiveren om te komen tot een passende oplossing
  • Ken je de routes en fasen binnen de schuldhulpverlening
  • Kan je jouw cliënten voorlichten over verschillende inkomensverruimende voorzieningen
  • Ben je in staat om jouw cliënt met (problematische) schulden op effectieve wijze te ondersteunen

Accreditatie

Na het voltooien van alle verplichte onderdelen van de training ontvangen deelnemers een certificaat.

De training is erkend en geaccrediteerd bij het Registerplein en SKJ voor 16 PE-punten.

€325,00

Vrijgesteld van btw

Datum: voorjaar 2024
Locatie:
Haarlem
Studiebelasting
: 9 uur
Klassikale bijeenkomst: een dag van 9:30 tot 16:30 uur (6 uur)
E-learning en voorbereiding: 3 uur
Niveau: mbo+ en hbo
Groepsgrootte:
8-12 deelnemers
Incompany en maatwerk:
op aanvraag

De training 

Armoede en schulden kunnen leiden tot stress, uitzichtloosheid en depressiviteit. Het staat oplossingen voor andere problemen in de weg en veroorzaken ook weer nieuwe problemen. Als sociaal professional is het daardoor belangrijk dat je financiële problemen herkent, de cliënt effectief kan ondersteunen en de weg naar en in de schuldhulpverlening weet te vinden. Tijdens de praktijkgerichte training word je de benodigde basiskennis geboden, ontvang je praktische tools en leer je vaardigheden waarmee je jouw cliënten nog beter kunt ondersteunen.

Onderwerpen

Tijdens de training komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Gevolgen en oorzaken van armoede en schulden
  • Risico’s en signalen van armoede en schulden
  • Bespreken van en ondersteunen bij financiële problemen
  • Bevoegdheden schuldeisers
  • Verwijzen naar en samenwerken met partners binnen de schuldhulpverlening

Trainingsvorm

Deze training wordt aangeboden door middel van blended learning. In de training wordt gebruik gemaakt van een combinatie tussen e-learning en een klassikale bijeenkomst. Dat houdt in dat de theoretische kant van het onderwerp wordt behandeld in een of meerdere e-learnings en de praktijk vooral aan bod komt tijdens de klassikale bijeenkomst aan de hand van casuïstiek, interactieve werkvormen en het bespreken van dilemma’s en knelpunten.

E-learning

Voorafgaand aan de klassikale bijeenkomst volg je voor deze training de volgende e-learning :

  • Armoede en schulden
    • Module 1 Oorzaken en gevolgen
    • Module 2 Schuldeisers
    • Module 3 Financiële voorzieningen

Het volgen van de e-learning voorafgaand aan de klassikale bijeenkomst wordt sterk aanbevolen. Op deze wijze is gegarandeerd dat iedereen met hetzelfde kennisniveau deelneemt aan de klassikale bijeenkomst.

Resultaat

Na het volgen van deze training:

  • Weet je wat armoede en schulden met mensen doet
  • Ken je de bevoegdheden van schuldeisers
  • Ben je in staat het gesprek over financiën met jouw cliënt aan te gaan
  • Ben je in staat jouw cliënt te motiveren om te komen tot een passende oplossing
  • Ken je de routes en fasen binnen de schuldhulpverlening
  • Kan je jouw cliënten voorlichten over verschillende inkomensverruimende voorzieningen
  • Ben je in staat om jouw cliënt met (problematische) schulden op effectieve wijze te ondersteunen

Accreditatie

Na het voltooien van alle verplichte onderdelen van de training ontvangen deelnemers een certificaat.

De training is erkend en geaccrediteerd bij het Registerplein en SKJ voor 16 PE-punten.

Meer informatie of advies?

Ben je op zoek naar advies of wil je meer informatie? Of heb je een vraag over de mogelijkheden van incompany en maatwerk?

Stel je vraag aan één van onze specialisten.

Daarom het Sociaal Opleidingsinstituut

Bettina
In ons werkveld zijn er voortdurend veranderingen op het gebied van wet- en regelgeving, daarom moet je up-to-date blijven. Ook veranderen de wetenschappelijke inzichten over het begeleiden van cliënten, daarom moet je je blijven ontwikkelen.
Ricky
De training heeft ons een goed overzicht gegeven van alle voorzieningen die er zijn en waar onze cliënten een beroep op kunnen doen. Er zijn nogal wat regelingen en iedere regeling heeft weer een andere doelgroep en andere criteria. Als je overzicht hebt, kun je hen beter helpen.
Sihem
Ik weet nu beter welke uitkeringen er precies allemaal zijn en wat de criteria zijn om daar een beroep op te kunnen doen. Bijvoorbeeld, wanneer komt iemand in aanmerking voor de WIA? Wat betekent de Participatiewet in de praktijk? Wat is er veranderd en wat betekent dit voor de cliënt?

Ervaringen

Wil je meer weten?

Vul hier je naam en e-mailadres in en je ontvangt van ons meer informatie

Direct inschrijven voor deze training

Op welke naam mag de factuur komen te staan?
Winkelmand 0
Laatst bekeken 0
Bedankt voor de aanvraag

Je kunt de brochure in PDF downloaden via onderstaande knop.

Wil je meer informatie of advies neem dan even contact op met 1 van onze specialisten